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Dr.  Gisela  Will

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Adresse:
Leibniz-Institut für Bildungsverläufe
Wilhelmsplatz  3
96047  Bamberg
Raum:
WP3/02.19
Arbeitseinheit:
Refugees in the German Educational System: Längsschnittliche Studie zu Flüchtlingen in Deutschland / Schulische Kompetenzen und Bildungsentscheidungen vor dem Hintergrund hoher Bildungsaspirationen in Zuwandererfamilien
Kontakt:
Telefon: +49 951 863-3426

Ausgewählte Publikationen

<p>Kalter, F. & Will, G. (2016). Social Capital in Polish-German Migration Decision-Making. Complementing the Ethnosurvey with a Prospective View. The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science 666(1), 46-63.</p><p>Will, G. (2016). Die Bedeutung sozialen Kapitals für Migrationsprozesse – Darstellung am Beispiel des polnisch-deutschen Migrationsgeschehens. Wiesbaden, Deutschland: VS Springer.</p><p>Kristen, C., Olczyk,M. & Will, G. (2016).Identifying immigrants and their descendants in the National Educational Panel Study. In H.-P. Blossfeld,  J. von Maurice,  M. Bayer & J. Skopek (Eds.), Methodological Issues of Longitudinal Surveys. The Example of the National Educational Panel Study (pp. 195-211). Frankfurt/New York: VS Springer.</p><p>Will, G., Olczyk, M. & Kristen, C. (2016). NEPS-Datensatz (Nationales Bildungspanel). In D.B. Maehler, & H. U. Brinkmann (Eds.), Methoden der Migrations- und Integrationsforschung: Ein interdisziplinärer Forschungsleitfaden (pp. 345-364). Wiesbaden, Deutschland:  VS Springer.</p><p>Olczyk, M., Seuring, J., Will, G. & Zinn, S. (2016). Migranten und ihre Nachkommen im deutschen Bildungssystem: ein aktueller Überblick. In C. Diehl, C. Hunkler, & Kristen, C. (Eds.), Ethnische Ungleichheiten im Bildungsverlauf: Mechanismen, Befunde, Debatten (pp. 33-70). Wiesbaden, Deutschland: VS Springer.</p><p>Olczyk, M., Will, G. & Kristen, C. (2016) Immigrants in the NEPS: Identifying generation status and group of origin (NEPS Survey Paper No. 4). 2nd edition. Bamberg: Leibniz Institute for Educational Trajectories, National Educational Panel Study.</p><p>Kristen, C., Edele, A., Kalter, F., Kogan, I., Schulz, B., Stanat, P. & Will, G. (2011) The education of migrants and their children across the life course. Zeitschrift für Erziehungswissenschaften, Sonderheft 14, 121-138.</p>

Ausgewählte Präsentationen

<p>Olczyk, M. & Will, G. (2017, Oktober). Inter-ethnic differences in educational expectations – testing different explanations. Presentation at the Second International NEPS Conference, Bamberg.</p><p>Balaban, E. &  Will, G. (2017, Oktober). Educational aspirations of immigrants: Does the type of immigration play a role? Presentation at SLLS, Stirling.</p><p>Homuth, C., von Maurice, J., Will, G., Roßbach, H.-G.  (2017, Juli). ReGES - Refugees in the German Educational System: Introducing a new panel study on refugees in Germany. 7th Conference of the European Survey Research Association (ESRA), Lissabon, Portugal, 17.-21.07.2017.</p><p>Roßbach, H.-G., von Maurice, J., Will, G. & Homuth, C. (2017, April). ReGES - Introducing a new panel study on refugees in Germany. Societal Challenges and Educational Research, International Session at the 2017 AERA Annual Meeting. San Antonio, Texas, USA, 28 April 2017.</p><p>Will, G., von Maurice, J. & Roßbach, H.-G. (2017, März). ReGES – Refugees in the German Educational System, GESIS symposium Surveying the migrant population, Mannheim.</p><p>Will, G., von Maurice, J. & Roßbach, H.-G. (2017, Februar). Herausforderungen der quantitativen Befragung von Geflüchteten - Diskussion am Beispiel der Studie ReGES. GESIS-Vortragsreihe, Mannheim.</p><p>Will, G., von Maurice, J. & Roßbach, H.-G. (2016, München). ReGES – Refugees in the German Educational System, Workshop „Research on Asylum Seekers and Other Crisis Migrants“. München, 28.10.2016.</p><p>Olczyk, M. & Will, G. (2016, Oktober). A question of knowledge? The educational aspirations of immigrant families. SLLS international conference. Bamberg,  06.Oktober 2016.</p><p>Olczyk, M. & Will, G. (2016, September). Eine Frage des Wissens? Die Bildungsaspirationen zugewanderter Familien, 38. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Soziologie; Ad-hoc-Gruppe Wie entstehen geschlossene Berufswelten? Einflüsse der Opportunitätsstruktur auf die Bildungs- und Berufsaspirationen von Kindern und Jugendlichen, Bamberg.</p><p>Olczyk, M. & Will, G. (2014, März). Bildungserwerb von Kindern mit Zuwanderungshintergrund im Generationenverlauf. Präsentation auf der zweiten  Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF) Die Perspektiven verbinden, Frankfurt am Main.</p><p>Olczyk, M. & Will, G. (2013, Juli). Identifying immigrants and their descendants in the National Educational Panel Study (NEPS). European Survey Research Association (ESRA), Ljubljana, Slovenia.</p><p>Edele, A., Stanat,P., Schulz, B. & Kristen,  C. & Will, G. (2011, Februar). Die Erfassung herkunftssprachlicher Kompetenz im Nationalen Bildungspanel. 75. Tagung der Arbeitsgruppe für empirische pädagogische Forschung (AEPF). Bamberg, 28. Februar 2011.</p><p>Will, G. (2010, Oktober). Die Situation von Kindern und Jugendlichen mit Migrationshintergrund im deutschen Bildungssystem.  Fachtagung Migration & Bildung. Kiel, 25. Oktober 2010.</p><p>Will, G. (2009, September). Migration und Migrationssoziologie. Politische Akademie Tutzing. Tutzing, 23.September 2009.</p><p>Will, G. (2009, Juni). The Impact of Social Capital on Migration – Theoretical Integration, Precise Mechanisms and Empirical Evidence. IMISCOE Cluster A1 Workshop. Budapest, Hungary, 26. Juni 2009.</p><p>Will, G. (2007, September). The Impact of Social Capital on Migration – The Polish German Case. 4th Annual IMISCOE Conference. Sussex, UK, 8. September 2007.</p><p>Will, G. (2006, Oktober). Voraussetzungen für eine adäquate Analyse des Migrationsgeschehens – Darstellung am Beispiel der polnisch-deutschen Wanderung. DGS-Kongress. Kassel, 12. Oktober 2006.</p><p>Will, G. (2005, April). Discrimination in Europe – concepts, measurement approaches and research gaps. The case of Germany, IMISCOE Cluster C 7 Workshop. Paris, France, 22. April 2005.</p>

Drittmittelprojekte

<p>Refugees in the German Educational System (ReGES) (BMBF)</p><p>Bildungsaspirationen von Zuwanderern und ihren Nachkommen im Bildungsverlauf: Migrationsspezifische Erklärungsansätze und ihre empirische Prüfung (DFG)</p><p>When immigrants are aiming high:  Educational achievement and attainment in light of greater aspirations (DFG)</p>