Deutsch (Deutschland) English (United States)
Deutsch (Deutschland) English (United States)

  Friederike  Schlücker

Profile Avatar
Address:
Leibniz-Institut für Bildungsverläufe
Wilhelmsplatz  3
96047  Bamberg
Room:
02.31
Division:
Central Coordination Unit
Contact:
Telephone: +49 951 863-3436

Selected Publications

<p>Schlücker, F. & Schindler, S. (2019). Studienleistung im Bachelor- und Masterstudium. Bedingungsfaktoren und ihr Zusammenhang mit der sozialen Herkunft der Studierenden. In M. Lörz & H. Quast (Hrsg.), Bildungs- und Berufsverläufe mit Bachelor und Master. Determinanten, Herausforderungen und Konsequenzen (S. 225-272). Wiesbaden, Deutschland: Springer VS. </p><p><br data-mce-bogus="1"></p><p>Schlücker, Friederike U. & Blumenfelder, A. Raphaela (2014). Effects of age at first birth on health of mothers aged 45 to 56. <em>Zeitschrift für Familienforschung 26</em> (3), S. 347-371. doi: <a href="https://doi.org/10.3224/zff.v26i3.18992" data-mce-href="https://doi.org/10.3224/zff.v26i3.18992">https://doi.org/10.3224/zff.v26i3.18992</a><br data-mce-bogus="1"></p><p> </p><p>Schlücker, Friederike & Bartig, Susanne (2013). Warum Metropolregion Nürnberg? Motive und Rahmenbedingungen des Zuzugs von Fachkräften. efms: Bamberg.</p>

Selected Presentations

<ul><li>Soziale Herkunft und Studiennoten: Welche Mechanismen stehen hinter herkunftsbedingten Notenunterschieden an der Universität? Ein Einblick in den Forschungsprozess. Eingeladener Vortrag im Rahmen des Forschungsseminar II Quantitative Methoden: Studierendenbefragung 2009-2018, Masterstudiengang Soziologie, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen (Prof. Ingrid Artus, MA Andreas Fischer).  Erlangen/Germany, November 2018.</li><li>Soziale Herkunft und Studiennoten: Welche Mechanismen stehen hinter herkunftsbedingten Notenunterschieden an Universitäten? Eingeladener Vortrag im Rahmen der Tagung Vielfalt und Implikationen studentischer Lebenslagen. Tagung zur 21. Sozialerhebung. Hannover/Germany, September 2018.</li><li>Social Selectivity in Academic Integration: Access to and Consequences of Working as a Student Assistant (with Steffen Schindler). Pathways Into, Through, and Out of Higher Education. Hannover/Germany, September 2017.</li><li>Primary Effects in Higher Education: Accounting for Social Origin Effects on Academic Achievement (with Steffen Schindler). 24<sup>th</sup> Annual Workshop of the European Research Network on Transitions in Youth. Trento/Italy, September 2016.</li><li>The Impact of Parental Education on University Grades. Evidence from a Large German Student Survey. ISA RC28 Summer Meeting. Bern/Switzerland, August 2016.</li><li>Parental Education and Academic Achievement at University. Analyzing Mechanisms of Social Reproduction in Germany. The Higher Education Conference. Amsterdam/Netherlands, July 2016.</li><li>How does Parents` Education Affect University Students in their Studies? Findings from Germany. Colloquium: Habitus-Field Theory, its Methodology and Application for the Explanation of Inequalities. Bamberg/Germany, June 2016.</li><li>Soziale Ungleichheiten und Studienerfolg – eine aktuelle Erhebung. Jahrestagung der Gesellschaft für Hochschulforschung (GfHf). München/Germany, April 2016.</li><li>Social Inequality at German Universities: The Case of Grades. Annual BAGSS Conference „Inequalities”. Bamberg/Germany, September 2015.</li></ul>