Deutsch (Deutschland) en-US
Deutsch (Deutschland) en-US

Dr.  Hans Walter  Steinhauer

Profile Avatar
Adresse:
Leibniz-Institut für Bildungsverläufe (LIfBi)
Wilhelmsplatz  3
96047  Bamberg
Raum:
AS6/-01.04
Arbeitseinheit:
Stichprobenziehung, Gewichtung und Imputation
Kontakt:
Telefon: +49 951 863-3450

Ausgewählte Publikationen

<p>Steinhauer, H. W., Zinn, S. & Aßmann, C. (2016). Weighting Panel Cohorts in Institutional Contexts. In H.-P. Blossfeld, J. von Maurice, M. Bayer & J. Skopek (Hrsg.),<em> Methodological Issues of Longitudinal Surveys</em> (S. 39-62). Wiesbaden: Springer. doi: <a href="https://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-3-658-11994-2_3" data-mce-href="https://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-3-658-11994-2_3">10.1007/978-3-658-11994-2_3</a><br></p><p> <br></p><p>Steinhauer, H. W., Aßmann, C., Zinn, S., Goßmann, S. & Rässler, S. (2015). Sampling and Weighting Cohort Samples in Institutional Contexts–The National Educational Panel Study cohort samples of Kindergarten children, students in Grade 5 and in Grade 9. <em>AStA Wirtschafts- und Sozialstatistisches Archiv</em>, 9 (2), 131-157. doi: <a href="https://www.springerprofessional.de/sampling-and-weighting-cohort-samples-in-institutional-contexts/6022300" data-mce-href="https://www.springerprofessional.de/sampling-and-weighting-cohort-samples-in-institutional-contexts/6022300">10.1007/s11943-015-0162-0</a><br></p><p> <br></p><p>Steinhauer, H. W. (2014). <em>Sampling techniques and weighting procedures for complex survey designs: The school cohorts of the National Educational Panel Study (NEPS)</em> (Dissertation, University of Bamberg, Bamberg). Zugriff am 07.11.2014 auf <a href="http://d-nb.info/1061022536/34" data-mce-href="http://d-nb.info/1061022536/34">http://d-nb.info/1061022536/34</a><br></p><p><br></p><p>Steinhauer, H. W., Blossfeld, H.-P. & Maurice, J. v. (2012). Das Nationale Bildungspanel: Methodische Ansätze. In B. Dippelhofer-Stiem & S. Dippelhofer (Hrsg.), Enzyklopädie der Erziehungswissenschaft Online (S. 1–20). Weinheim und Basel: Beltz Juventa. doi: <a href="https://www.beltz.de/fachmedien/erziehungs_und_sozialwissenschaften/enzyklopaedie_erziehungswissenschaft_online_eeo.html?tx_beltz_educationencyclopedia%5Barticle%5D=10612&tx_beltz_educationencyclopedia%5BarticleSet%5D=1&tx_beltz_educationencyclopedia%5BpublisherArticleSubject%5D=&tx_beltz_educationencyclopedia%5Baction%5D=article&tx_beltz_educationencyclopedia%5Bcontroller%5D=EducationEncyclopedia&cHash=2fa1a9e217446066278a77da170b9e41" data-mce-href="https://www.beltz.de/fachmedien/erziehungs_und_sozialwissenschaften/enzyklopaedie_erziehungswissenschaft_online_eeo.html?tx_beltz_educationencyclopedia%5Barticle%5D=10612&tx_beltz_educationencyclopedia%5BarticleSet%5D=1&tx_beltz_educationencyclopedia%5BpublisherArticleSubject%5D=&tx_beltz_educationencyclopedia%5Baction%5D=article&tx_beltz_educationencyclopedia%5Bcontroller%5D=EducationEncyclopedia&cHash=2fa1a9e217446066278a77da170b9e41">10.3262/EEO20120235</a><br></p><p><br data-mce-bogus="1"></p><p>Aßmann, C., Steinhauer, H. W. & Rässler, S. (2012). Aspekte der Stichprobenziehung in der erziehungswissenschaftlichen Forschung. In S. Maschke & L. Stecher (Hrsg.), <em>Enzyklopädie der Erziehungswissenschaft Online (EEO), Fachgebiet Methoden der</em><br><em>empirischen erziehungswissenschaftlichen Forschung</em> (S. 1–15). Weinheim und Basel: Beltz Juventa. doi: <a href="https://www.beltz.de/fachmedien/erziehungs_und_sozialwissenschaften/enzyklopaedie_erziehungswissenschaft_online_eeo.html?tx_beltz_educationencyclopedia%5Barticle%5D=8891&tx_beltz_educationencyclopedia%5BarticleSet%5D=1&tx_beltz_educationencyclopedia%5BpublisherArticleSubject%5D=&tx_beltz_educationencyclopedia%5Baction%5D=article&tx_beltz_educationencyclopedia%5Bcontroller%5D=EducationEncyclopedia&cHash=9060f2ddde388e4551ae1e463f553f01" data-mce-href="https://www.beltz.de/fachmedien/erziehungs_und_sozialwissenschaften/enzyklopaedie_erziehungswissenschaft_online_eeo.html?tx_beltz_educationencyclopedia%5Barticle%5D=8891&tx_beltz_educationencyclopedia%5BarticleSet%5D=1&tx_beltz_educationencyclopedia%5BpublisherArticleSubject%5D=&tx_beltz_educationencyclopedia%5Baction%5D=article&tx_beltz_educationencyclopedia%5Bcontroller%5D=EducationEncyclopedia&cHash=9060f2ddde388e4551ae1e463f553f01">10.3262/EEO07120215</a><br></p><p><br data-mce-bogus="1"></p><p>Aßmann, C., Steinhauer, H. W., Kiesl, H., Koch, S., Schönberger, B., Müller-Kuller, A., Rohwer, G., Rässler, S. & Blossfeld, H.-P. (2011). Sampling designs of the National Educational Panel Study: challenges and solutions. In H.-P. Blossfeld, H. G. Roßbach & J. von Maurice (Hrsg.), <em>Education as a lifelong process: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft</em> (Bd. 14, S. 51–65). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. doi: <a href="https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11618-011-0181-8" data-mce-href="https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11618-011-0181-8">10.1007/s11618-011-0181-8</a><br></p><p><br data-mce-bogus="1"></p>

Ausgewählte Präsentationen

<p>07/2017,<em> Nonresponse Analysis in an Educational Dyadic Multi-Actor Study</em>, 7th Conference of the European Survey Research Association (ESRA), Lisbon School of Economics and Management, Lissabon, Portugal.</p><p><br data-mce-bogus="1"></p><p>04/2016, <em>ggplot2</em>, R User Group Nürnberg, FOM Hochschule für Ökonomie & Management, Nürnberg.</p><p><br data-mce-bogus="1"></p><p>04/2014, <em>Sampling techniques and weighting procedures for the school cohorts of the National Educational Panel Study (NEPS)</em>, Erste deutsche Survey-Statistik-Tagung, Zeltingen-Rachtig.</p><p><br data-mce-bogus="1"></p><p>07/2011, <em>Simulation based determination of first stage’s sample size using multistage sampling in educational surveys</em>, 4th Conference of the European Survey Research Association (ESRA), Université de Lausanne, Lausanne, Schweiz.<br data-mce-bogus="1"></p><p><br data-mce-bogus="1"></p><p>09/2010, <em>Die Stichprobenziehungen des Nationalen Bildungspanels im institutionellen Kontext</em>, Jahrestagung der Deutschen Statistischen Gesellschaft (DStatG), Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Nürnberg</p><p><br data-mce-bogus="1"></p><p>07/2010, <em>Tracking Strategies in the National Educational Panel Study (Germany)</em>, European Child Cohort Network<br>(EUCCONET) Workshop, Centre for Longitudinal Studies - Institute of Education, London, Großbritannien.<br data-mce-bogus="1"></p>